Hvornår har jeg IKKE krav på flykompensation? – ”Usædvanlige omstændigheder”
Hvis der foreligger ”usædvanlige omstændigheder”, har man ikke krav på flykompensation. ”Usædvanlige omstændigheder” kan sammenlignes med force majeure. Det er sådanne forhold, som er uden for flyselskabets kontrol.
EU-Domstolen har efterhånden afsagt mere end 200 domme vedr. Flyforordningen, og derfor ved vi, at det ikke skal betragtes for en ”usædvanlig omstændighed”, hvis der er tekniske problemer med flyet. Det er nemlig flyselskabets forpligtelse at sikre, at flyene er velvedligeholdte og sikre.
Strejke blandt flyselskabets egne medarbejdere, er heller ikke en ”usædvanlig omstændighed”, ligesom sygdom (og – tilmed – dødsfald) blandt besætningen ikke er en ”usædvanlig omstændighed”.
Bliver dit fly aflyst pga. tekniske fejl eller flypersonalets fravær, har du med andre ord krav på flykompensation.
På den anden side, har du ikke krav på flykompensation, hvis en forsinkelse f.eks. skyldes et birdstrike, altså at flyet er kollideret med fugle i luften, eller flyvelederstrejke, da begge dele betragtes for ”usædvanlige omstændigheder”. Det er dog værd at påpege, 1) at flyselskabet skal bevise, at forsinkelsen eller aflysningen skyldes et birdstrike eller en flyvelederstrejke, og 2) at flyselskabet stadig har en forpligtelse til at få dig hurtigst muligt afsted, når de ”usædvanlige omstændigheder” er ophørt. Hvis flyselskabet ikke får dig afsted ved først mulige lejlighed, har du altså krav på flykompensation, selvom der egentlig forelå en ”usædvanlig omstændighed” fra starten.
Sådan klager du
Det kan, desværre, være alt andet end nemt, at få flyselskabet til at betale flykompensation. Hvis flyselskabet endelig svarer, er det som regel med en afvisning af kravet – også selvom afvisningen er uberettiget!
Visse flyselskaber har på deres hjemmeside en klageformular, du kan udfylde, hvis du har krav på flykompensation. Til andre flyselskaber kan du sende en e-mail.
Vi kan hjælpe dig med at kræve flykompensation helt fra starten, hvis du ikke selv orker, at tage klampen op. Du kan også selv prøve at kontakte flyselskabet i første omgang, og hvis det ikke lykkes at få flykompensation, står vi naturligvis klar til at hjælpe.
Hvilke dokumenter skal jeg medsende, når jeg klager?
Når du henvender dig til flyselskabet, er det en god idé at sende dine flybilletter med (f.eks. dem, du modtog pr. e-mail i forbindelse med rejsens bestilling). Hvis du ikke kan finde dine flybilletter, kan du sende dit boardingkort.
Det allervigtigste, som flyselskabet skal bruge for at behandle dit krav, er dit bookingnummer.
Hvis aflysningen eller forsinkelsen har været forbundet med udgifter for dig, måske til nye flybilletter, forplejning eller hotel, er det vigtigt, at du gemmer kvitteringerne. Dem skal du også sende til flyselskabet, hvis du mener at have krav på refusion.
Hvor længe kan jeg klage?
Du kan kræve flykompensation i helt op til 3 år efter en hændelse.



