VILKÅR FOR FLYADVOKATENS RÅDGIVNING OG BISTAND
1. INDLEDNING
1.1
Disse vilkår (i det følgende ”Vilkårene”) regulerer Flyadvokaten Advokatanpartsselskabs (i det følgende ”Flyadvokatens”) levering af juridiske tjenesteydelser til flypassagerer, herunder rådgivning og bistand i forbindelse med krav på kompensation og refusion af flybilletter og udlæg (f.eks. erstatning for nye flybilletter), jf. bl.a. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser.
1.2
Såfremt der er divergens mellem individuelle aftaler og Vilkårene, har individuelle aftaler forrang. Det påhviler klienten at bevise det, såfremt det gøres gældende, at der er indgået sådanne individuelle aftaler, der afviger fra Vilkårene.
1.3
De til enhver tid gældende Vilkår er tilgængelige på Flyadvokatens hjemmeside (www.flyadvokaten.com).
1.4
Vilkårene er senest opdateret den 1. december 2023.
2. BISTANDENS OMFANG OG KARAKTER
2.1
Vores bistand omfatter som udgangspunkt en juridisk gennemgang af sagen, opgørelse af kravet samt udarbejdelse og fremsendelse af min. to påkravsskrivelser til flyselskabet/billetformidler. På baggrund af evt. indsigelser fra flyselskabet/ billetformidler foretager vi en vurdering af, om sagen skal afsluttes eller indbringes for domstolene, jf. pkt. 2.2.
2.2
Vurderer vi, at det er formålstjenligt, udarbejder- og indgiver vi stævning samt varetager retssagens behandling, herunder giver møde ved forberedende retsmøder og til hovedforhandlingen. Vi tilstræber som udgangspunkt, at sagen i retten behandles i hht. Retsplejelovens kap. 39 (behandling af sager om mindre krav).Efter modtagelse af dom opgør Flyadvokaten kravet og sender domsrykker(e) til flyselskab/billetformidler. Modtager vi herefter stadig ikke betaling, indgiver vi sagen for fogedretten.
2.3
Sagsbehandlingstiden ved domstolene er i øjeblikket meget lang, og det er ikke usædvanligt, at der går 10-18 måneder fra Flyadvokatens modtagelse af sagen til endelig dom. Klienten orienteres, hvis sagen indgives for domstolene, og modtager herefter igen underretning, når der foreligger endelig dom.
3. FLYADVOKATENS BEFØJELSER
3.1
Flyadvokaten kan afvise at påtage sig en sag og kan udtræde af en verserende sag. Flyadvokaten må dog ikke udtræde af en sag på en sådan måde og under sådanne omstændigheder, at klienten hindres i rettidigt og uden skadevirkning at søge anden juridisk bistand.
3.2
Det er Flyadvokatens ansvar, ret og forpligtelse at vurdere, om sagen skal indbringes for domstolene og herefter hvilke processkridt, som er formålstjenlige og nødvendige, herunder om en tabt sag skal ankes. Med sagens overdragelse til Flyadvokaten får vi således fuldmagt til at anlægge sagen, men også til at trække sagen tilbage fra retten, hvis vi f.eks. (men ikke begrænset til) vurderer, i) at klienten ikke alligevel vil få hel eller delvis medhold, ii) hvis der er tvivl om sagsøgtes betalingsevne, iii) hvis vi har modtaget forkerte eller ufuldstændige oplysninger fra klienten eller lign.
3.3
Flyadvokaten kan på et hvilket som helst tidspunkt – inden eller efter sagsanlæg –indgå forlig med flyselskabet/billetformidler, også således at klientens krav nedsættes, såfremtFlyadvokaten vurderer, at det er bedst overensstemmende med klientens juridiske interesser og retsstilling.
4. KLIENTENS RETTIGHEDER OG FORPLIGTELSER
4.1
Klienten forpligter sig til at holde Flyadvokaten orienteret om samtlige forhold, der må antages at have betydning for Flyadvokatens rådgivning og bistand. Endvidere forpligter klienten sig til at fremsende alle dokumenter, som har relevans for sagen, herunder – men ikke nødvendigvis begrænset til – flybilletter og evt. tidligere kommunikation med flyselskabet/billetformidler.
4.2
Klienten indestår for, at kravet ikke er overdraget til tredjemand og at tredjemand heller ikke har fået fuldmagt til at indkassere kravet på klientens vegne. Klienten indestår videre for, at klienten ikke vil råde over kravet på sådan måde, så længe klienten er repræsenteret af Flyadvokaten i sagen. Klienten kan dog trække sagen tilbage fra Flyadvokaten og betale honorar i hht. pkt. 7.
4.3
Ved sagens overdragelse til Flyadvokaten skal klienten underrette Flyadvokaten om alle indbetalinger, som har fundet sted fra flyselskabet eller andre, således at sådanne kan blive taget i betragtning ved Flyadvokatens opgørelse af kravet. Modtager klienten betalinger fra flyselskabet eller andre, efter, at sagen er overdraget til Flyadvokaten, skal Flyadvokaten STRAKS informeres.
4.4
Klienten accepterer, at Flyadvokaten overtager al kommunikation med flyselskab og billetformidler. Måtte klienten blive kontaktet af flyselskabet og/eller billetformidler, skal klienten henvise til Flyadvokaten og straks underrette Flyadvokaten om henvendelsen. Er der tale om en skriftlig henvendelse, skal henvendelsen videresendes til Flyadvokaten, med henblik på Flyadvokatens varetagelse af klientens interesser.
4.5
Hvis sagen skal overdrages til domstolene, forpligter klienten sig til at fremsende eget CPR-nummer og adresse samt CPR-nummer og adresse på alle medpassagerer, som er omfattet af sagen. Oplysningerne skal sendes til Flyadvokatens sikkermail: CPR@flyadvokaten.com.
4.6
Klienten vil via e-Boks eller lign. digital postkasse modtage underretning fra Domstolenes Sagsportal/www.minretssag.dk (i det følgende ”Sagsportalen”), om, at sagen mod flyselskabet/billetformidler er anlagt, og løbende fra Sagsportalen modtage underretning, når der er frister, som skal håndteres. Flyadvokaten håndterer sagen på Sagsportalen, og klienten skal ikke foretage sig noget i anledning af sådanne meddelelser, herunder indgive svar af nogen art på Sagsportalen.
5. PRISER – NO CURE, NO PAY
5.1
I sager om kompensation, refusion af flybilletter samt erstatning for udlæg på grund af flyaflysning, forsinkelse eller boardingafvisning beregnes Flyadvokatens honorar som anført i den til enhver tid gældende prisliste. Flyadvokaten tilbyder som hovedregel ”no cure, no pay”, hvilket betyder, at Flyadvokaten alene beregner sig honorar, hvis klienten opnår betaling fra flyselskab og/eller billetformidler (enten direkte fra flyselskabet og/eller billetformidler eller via Flyadvokaten), jf. dog pkt. 7.2 i tilfælde af, at klienten tilbagekalder sagen.
5.2
Flyadvokaten afholder udgiften til retsafgift, hvis sagen overdrages til retten, ligesom Flyadvokaten betaler evt. sagsomkostninger, som modparten tilkendes. Flyadvokaten er dog berettiget til at modregne evt. sådanne omkostninger i evt. beløb, der modtages fra flyselskabet, inden der sker endelig udbetaling til klienten.
5.3
Bliver klienten af retten tilkendt sagsomkostninger, tilfalder sådanne sagsomkostninger Flyadvokaten i tillæg til det i pkt. 5.1 nævnte honorar, ligesom evt. renter og gebyrer tilfalder Flyadvokaten.
6. BETALING AF HONORAR
6.1
Snarest muligt efter fuld indbetaling fra flyselskab/billetformidler, afregner Flyadvokaten sagen over for klienten. Flyadvokatens honorar modregnes inden enhver udbetaling.
6.2
Klienten er forpligtet til straks at underrette Flyadvokaten herom, hvis klienten modtager betaling direkte fra flyselskabet eller andre, jf. pkt. 4.3. Flyadvokatens honorar faktureres i så fald over for klienten og forfalder til øjeblikkelig betaling.
7. SAGENS TILBAGEKALDELSE FRA FLYADVOKATEN
7.1
Klienten kan på et hvilket som helst tidspunkt trække sagen tilbage fra Flyadvokaten, jf. dog pkt. 7.2-7.3.
7.2
Hvis sagen er igangsat af Flyadvokaten (jf. pkt. 7.3), og klienten trækker sagen tilbage, beregnes Flyadvokatens honorar som anført i den til enhver tid gældende prisliste, idet Vilkårenes pkt. 5.1 (om no cure, no pay) bortfalder. Honorar i hht. prislisten forudsætter dog, at honoraret er foreneligt med Lov 2013-12-17 nr. 1457 om forbrugeraftaler § 25, stk. 2, jf. § 8, stk. 1, nr. 15, samt Retsplejelovens § 126, stk. 2, idet honoraret skal stå i rimeligt forhold til omfanget af den ydelse, som allerede er leveret. Evt. af Flyadvokaten afholdte udlæg, f.eks. (men ikke begrænset til) retsafgift, skal altid bæres af klienten hvis sagen tilbagekaldes af klienten.
7.3
Med igangsat i pkt. 7.2 menes, at Flyadvokaten har oprettet sagen, gennemgået og vurderet sagen og fremsendt den første henvendelse til flyselskab og/eller billetformidler.
8. PRIVATLIVSPOLITIK OG COOKIEPOLITIK
8.1
I henhold til kap. III i Europaparlamentets og Rådets Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (i det følgende ”Databeskyttelsesforordningen”) er vi forpligtet til at meddele klienten en række oplysninger om, hvordan vi behandler klientens personoplysninger. Oplysninger findes i vores Privatlivspolitik, som er tilgængelig på www.flyadvokaten.com.
8.2
For at kunne levere den bedst mulige service til brugerne af vores hjemmeside, benytter vi os af cookies. Via cookies indsamles oplysninger om bl.a. brugeradfærd, browsertype, enhedskategori, oplysninger om foretrukne indstillinger samt IP-adresse. Vores Cookiepolitik er tilgængelig på www.flyadvokaten.com.
9. FOREBYGGELSE AF HVIDVASK
9.1
Flyadvokaten er som alle andre advokatvirksomheder omfattet af Lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme. Visse sagstyper betinger, at vi iagttager særlige regler for at forebygge hvidvask af penge. Denne procedure igangsættes separat, når det er relevant. Vi modtager aldrig kontant betaling.
10. FOREBEYGGELSE AF INTERESSEKONFLIKTER
10.1
Når vi påtager os en opgave, sikrer vi os, at der ikke foreligger en interesse- eller loyalitetskonflikt. Dette er vi forpligtet til. Forholdene under varetagelsen af en sag kan imidlertid ændre sig, og hvis interessekonflikt eller inhabilitet opstår, kan det medføre, at vi må frasige os sagen igen.
11. KLAGER OG TVISTER
11.1
Flyadvokaten er omfattet af Advokatsamfundets tilsyns- og disciplinærsystem og af reglerne om god advokatskik, jf. Retsplejelovens § 126. Herudover gælder De Advokatetiske Regler. De regler, der særligt gælder for udøvelse af advokaterhvervet, kan findes på Advokatsamfundets hjemmeside www.advokatsamfundet.dk.
11.2
I tilfælde af en tvist om honorar opkrævet af Flyadvokaten og/eller utilfredshed med adfærden hos en af Flyadvokatens advokater, kan klienten klage til Advokatnævnet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K, jf. www.advokatnaevnet.dk.
11.3
Idet Flyadvokaten indgår aftaler om bistand via internettet, er Flyadvokaten forpligtet til at henvise til den europæiske platform for online tvistbilæggelse (OTB-platformen): https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=DA.
12. ØVRIGE BESTEMMELSER
12.1
Flyadvokatens rådgivning er rettet mod den konkrete opgave og må derfor ikke anvendes til andet formål uden Flyadvokatens udtrykkelige forhåndsaccept. Flyadvokaten er kun ansvarlig over for den direkte klient for den rådgivning, der er ydet, medmindre andet er aftalt. Vi opbevarer sagsakter i mindst 5 år fra sagens afslutning.
12.2
Alle medarbejdere hos Flyadvokaten er underlagt tavshedspligt, og enhver oplysning fra- eller vedrørende en klient behandles som fortrolig, medmindre det utvivlsomt fremgår af omstændighederne, at oplysningen ikke er af fortrolig karakter.
13. OM FLYADVOKATEN
13.1
Rådgivningen ydes af Flyadvokaten Advokatanpartsselskab, CVR-nr. 4443 1114, Hellerupvej 5, DK-2900 Hellerup, telefon 33433333 (mail@flyadvokaten.com/www.flyadvokaten.com).
13.2
Advokaterne hos Flyadvokaten er beskikket af Justitsministeriet i Danmark og er en del af Advokatsamfundet.
13.3
Alle advokater hos Flyadvokaten er omfattet af firmaets ansvarsforsikring og garantiordning tegnet hos HDI Forsikring. Ansvarsforsikringen dækker al advokat-virksomhed udøvet af Flyadvokaten, uanset hvor advokatvirksomheden udøves.
13.4
Flyadvokaten anvender ikke aftaleklausuler om lovvalg og/eller værneting, medmindre dette aftales med klienten.
13.5
Flyadvokaten har følgende bankkonti i Sparekassen Danmark, Østergade 15, DK-9760 Vrå:
Klientkonto: 9070 1638 622 838 (DKK)
Klientkonto: 9070 1638 740 253 (Euro)
Driftskonto: 9070 1638 622 765
13.6
I tilfælde af Sparekassen Danmarks konkurs får indskyderne dækning i henhold til lov om garantiordning for indskydere og investorer. Garantiformuen dækker en berettiget indskyders midler op til et beløb svarende til Euro 100.000 (ca. DKK 750.000). Dækningsmaksimummet gælder det samlede indskud i banken, selvom pengene står på forskellige konti, herunder på både klientbankkonti og egne konti.