Kompensation og erstatning ved flyforsinkelse

Tjek dit kompensationskrav

Erstatning for forsinket fly

Flyforsinkelse er irriterende – uanset om man er på vej på ferie eller hjem igen, vil man gerne frem til tiden.

Heldigvis har du nogle rettigheder, hvis dit fly bliver forsinket. Dine rettigheder følger af en EU-Forordning fra 2004.

Hvis du kun rejser med ét fly på din rejse, er det måske mere åbenlyst, at du har krav på kompensation, hvis du bliver (meget) forsinket.

Men du har faktisk også krav på kompensation ved flyforsinkelse, hvis du har en mellemlanding og forsinkelsen kun er kortvarig, men betyder, at du dermed ikke når dit forbindelsesfly videre. Det afgørende er nemlig, hvornår du ankommer til din endelige slut-destination.

I øvrigt er det også underordnet, om du har købt en charterrejse (pakkerejse), eller om du har købt dine flybilletter direkte hos flyselskabet (eller via en billetformidler som f.eks. kiwi.com, flybillet.dk og lign.). Et evt. krav på flykompensation har du, uanset hvor rejsen er købt. Og husk: du skal altid henvende dig direkte til det transporterende flyselskab, hvis du skal rejse krav om flykompensation ved flyforsinkelse.

Hvornår kan jeg få erstatning for forsinket fly?

Din ret til kompensation ved flyforsinkelse indtræder, når dit fly bliver forsinket 3 timer eller derover. Det afgørende tidspunkt er det tidspunkt, hvor flyets døre bliver åbnet.

Du har også ret til flykompensation, hvis din rejse bliver omlagt, og dette medfører, at du bliver forsinket 3 timer eller derover.

Hvis det er en kort strækning på 1.500 km eller mindre, har du dog allerede krav på flykompensation, hvis omlægningen medfører 2 timers- eller mere end 2 timers forsinkelse.

Hvor meget kan jeg få i kompensation ved flyforsinkelse?

Det afgørende for, hvor meget du har krav på i flykompensation, er destinationen – Jo længere du skal rejse, jo større er kompensationen. Du har krav på enten 1.865 kr. (250 Euro), 2.985 kr. (400 Euro) eller 4.500 kr. (600 Euro) i kompensation ved flyforsinkelse.

  • Hvis din rejse fra Danmark går til f.eks. Kreta, Mallorca eller Malaga (eller den modsatte vej), har du krav på ca. 2.985 kr. (svarende til 400 Euro).
  • Hvis rejsen går længere væk – f.eks. til Thailand, Dubai eller USA – har du krav på ca. 4.500 kr. (svarende til 600 Euro).
  • På kortere strækninger inden for EU – f.eks. til Nice eller London – udgør kompensationskravet ca. 1.865 kr. (svarende til 250 Euro).

Beløbene er angivet pr. person, så er I f.eks. fire, som skal til Mallorca sammen, er jeres krav tilsammen næsten 12.000 kr. i kompensation ved flyforsinkelse.

Et barn har i øvrigt også krav på erstatning, også selvom der ikke er betalt fuld pris for flybilletten. Et spædbarn uden eget sæde har ligeledes krav på kompensation, hvis det står anført i en bekræftet reservation (f.eks. forældrenes flybillet) og hvis det ikke rejser gratis.

Hvad skal jeg gøre, hvis mit fly er forsinket?

Har du været uheldig med et forsinket fly, har du heldigvis ret til erstatning for dette. Ligesom du kan få erstatning for flyaflysning. Vi har samlet en masse praktiske råd til dig, som lige nu sidder i en lufthavn og venter på et forsinket fly.

Du kan med fordel følge disse simple råd, for de bedste forhold ved indkrævning af kompensation for flyforsinkelse:

  • Bed om forklaring på, HVORFOR dit fly er forsinket, gerne skriftlig. Det er værdifuldt, når du  senere skal søge om kompensation eller refusion;
  • Husk at sikre dokumentation for, hvornår flyets DØRE ÅBNES (du kan f.eks. filme det med din mobiltelefon, hvis du sidder i nærheden). Det afgørende tidspunkt ved vurderingen af forsinkelsens længde, er tidspunktet for dørenes åbning (ikke hvornår flyet f.eks. lander);
  • Husk i øvrigt at sikre dig DOKUMENTATION for det, der sker! Hvis flyselskabet tilbyder dig en omlægning af din rejse, skal du bede om at få tilbuddet skriftligt (også selvom du takker nej til tilbuddet). Du er sjældent forpligtet til at vente i dagevis på at komme videre til din destination.

Dine rettigheder ved flyforsinkelse

Hvis dit fly er forsinket i længere tid, har du krav på følgende:

  • Rimelig FORPLEJNING (drikkevarer og – ved længere forsinkelser – 3 måltider dagligt);
  • INDKVARTERING, hvis du skal vente natten over;
  • To TELEFONOPKALD.

Hvis flyselskabet ikke lever op til sine forpligtelser, kan du købe mad og drikkevarer i rimelige mængder og efterfølgende kræve pengene dertil REFUNDERET af flyselskabet.
HUSK at gemme alle kvitteringer vedr. dine udgifter. Og husk, at det skal fremgå af kvitteringerne, hvad der er købt og hvornår.

Hvis dit fly er meget forsinket, er flyselskabet forpligtet til tilbyde dig en ALTERNATIV REJSE, evt. med et andet flyselskab. Læs mere om dette her.

Erstatning for udgifter i forbindelse med aflysning

Aflyser flyselskabet dit fly, men du takker nej til omlægningen, er flyselskabet stadig forpligtiget til at refundere den fulde købspris for din billet. Pengene for dette skal du have inden en uge.

Køber du selv nye billetter hos et andet flyselskab, og flybilletterne er dyrere end de billetter, du havde til det aflyse fly, har du ret til at kræve at få differencen betalt.

Når dit fly aflyses, har du ret til rimelig forplejning af flyselskabet. Får du ikke dette, kan du selv købe mad og drikke i rimelige mængder, hvorefter du kan kræve at få REFUNDERET pengene af flyselskabet. Vær dog opmærksom på, at at du skal gemme kvitteringerne, og at det af disse skal afgå, hvad du har købt og hvornår.
Flyselskabet er ikke forpligtet til at dække omkostninger ved køb af vin, øl og spiritus – heller ikke noget det indkøbes ved måltider.

Danmarks ENESTE advokatfirma med speciale i flypassagerers rettigheder

Det er din garanti for kompetent, effektiv og sikker behandling af sagen

No cure, no pay

Hvis du ikke får penge, gør vi heller ikke!

Mere end 40.000 førte retssager

Mere end 10 års erfaring

Succesrate på mere end 95%

Opret din sag 

Hyppigt stillede spørgsmål

Det siger vores kunder

Tryg hjælpTrygt at få hjælp fra en advokat. Fik kompensation og erstatning for nye flybilletter. Kan klart anbefales 🙂   Christina
Christina
Kompenseret kunde
Vundet sag mod RyanairVores fly fra London blev aflyst og Ryanair svarede aldrig da vi selv skrev til dem. Flyadvokaten trak dem så i retten, og vi vandt sagen. Tak, vi kunne ikke have gjort det uden jeres hjælp.
Alice og Svend-Erik
Kompenseret kunde
Mega god advokathjælpMeget professionel og kyndig advokathjælp og nemt at få hjælp derfra. Sagen blev behandlet ordentligt fra start til slut.
Michela Lykke Juul Tyron
Kompenseret kunde
Virkelig god serviceSuper service fra start til slut. For mit vedkomne var det kæmpehjælp. Vil sikkert godt kunne selv, men fedt der bare komme penge ind på konto uden at jeg selv gør noget.
Mie Mogensen
Kompenseret kunde
Enormt god sagsbehandlingFlyadvokaten holdt fast i erstatningskravet hele vejen igennem retssystemet og vandt sagen.
Jesper Theil Nielsen
Kompenseret kunde

Skriv til os

+45 33 43 33 33