MISTET BAGAGE

Tjek dit kompensationskrav

MISTET BAGAGE, FORSINKET BAGAGE ELLER ØDELAGT BAGAGE?

Du kan have krav på erstatning for mistet bagage og erstatning ved forsinket- eller ødelagt bagage.

Dine rettigheder

I tre forskellige situationer kan du have krav på erstatning vedr. din bagage på flyrejsen:

  1. Ved bagageforsinkelse af (typisk) mere end 4-timers varighed.
  2. Ved bortkommet bagage.
  3. Ved ødelagt eller beskadiget bagage.

Bagage betragtes for bortkommet, hvis flyselskabet melder bagagen forsvundet eller hvis bagagen ikke er dukket op efter 21 dage.

Hvem har ansvaret, hvis der sker noget med din bagage?

Det er flyselskabet, der har ansvaret, hvis din bagage er forsinket, du mister den, eller hvis bagagen bliver ødelagt eller beskadiget under transporten.

Du skal derfor altid starte med at anmelde en bagageforsinkelse, bortkomst eller beskadigelse til flyselskabet selv.

Har du en rejseforsikring, kan du også søge om erstatning hos forsikringsselskabet, jf. mere herom nedenfor.

Hvad gør jeg, hvis min bagage bliver forsinket eller bortkommer eller hvis bagagen bliver ødelagt under transporten?

Alle ved, hvor frustrerende det er, at stå ved bagagebåndet og vente på bagage, som ikke dukker op. Eller at opdage, at ens kuffert er blevet ødelagt undervejs.

Hvis det skulle ske for dig, skal du henvende dig i lufthavnens ankomsthal til det befordrende flyselskab eller dem, der håndterer bagagen i lufthavnen (”handlingselskabet”), og anmode om en såkaldt ”PIR”, som står for ”Property Irregularity Report”. I Kastrup Lufthavn vil det være enten SAS Ground Handling, Aviator eller Menzies.

Der kan være kø, så du kan med fordel have følgende dokumenter klar:

  • Dit boardingkort og
  • Din bagagekvittering (det er det lille klistermærke med stregkode, destinationskode og flynummer, du fik, da du tjekkede bagagen ind).

Hos handlingselskabet bliver du bedt om at udfylde en bagagerapport, som du skal udfylde med navn og kontaktoplysninger samt oplysninger om dine flyvninger. Desuden skal du beskrive din mistede eller ødelagte bagage – helst så detaljeret som muligt. Du vil endvidere blive bedt om at beskrive bagagens indhold.

En sådan Property Irregularity Report er dit bevis for, at du over for flyselskabet har anmeldt hændelsen, så det er vigtigt, at du gemmer den!

PIR-rapporten bør udarbejdes med det samme og inden, du forlader lufthavnen. Du har dog krav på at få udarbejdet en PIR indtil 7 dage efter den relevante flyvning, forudsat, at du møder op i lufthavnen.

Rettigheder ved forsinket bagage

Hvis din bagage bliver meget forsinket, har du krav på, at flyselskabet dækker dine rimelige dækningskøb.

Der er imidlertid ikke klare regler for, hvad der betragtes for ”rimeligt”, og det kan afhænge af flyselskabet. Fælles for alle flyselskaber gælder dog, at det kun er sådanne ”nødvendige” indkøb, som bliver dækket. Det kan f.eks. være toiletartikler og almindeligt tøj. Husk at gemme alle kvitteringer.

På flyselskabets hjemmeside kan du finde oplysninger om, hvor meget flyselskabet accepterer at dække pr. døgn, hvis din bagage er forsinket. Du kan også altid kontakte flyselskabet, hvis du er i tvivl om, hvad du må købe.

I øvrigt har du ikke samme ret til erstatningskøb på hjemrejsen, som du har på udrejsen, da flyselskaberne – måske med rette – må lægge til grund, at du har adgang til de mest nødvendige ting derhjemme.

Der stilles ikke særlige krav til varigheden af forsinkelsen. Efter blot få timers bagageforsinkelse om aftenen, kan man – efter omstændighederne – have ret til at købe toiletartikler, medens større indkøb måske kræver længere forsinkelse.

Bemærk, at der er forskel på, hvor meget du kan kræve af flyselskabet (og hvornår), og hvor meget, du kan kræve at et evt. rejseforsikringsselskab.

De fleste forsikringsselskaber dækker, hvis din bagage er mere end fire timer forsinket, og forsikringsselskabet erstatter dine nødvendige udgifter til tøj og toiletsager med op til ca. kr. 1.200-1.600/døgn (afhængigt af selskab) – typisk dog højst i fem døgn. Tjek dog altid din police eller kontakt forsikringsselskabet, inden du foretager større indkøb.

Hvis din bagage er forsinket, er flyselskabet forpligtet til uden beregning at levere den til dit hotel (eller hvor du på rejsemålet nu er indkvarteret) eller hjem til dig, hvis forsinkelsen sker på hjemrejsen.

Vidste du i øvrigt, at DU har krav på flykompensation med helt op til kr. 4.500, hvis dit fly bliver forsinket 3 timer eller derover?

Vi er det eneste advokatfirma, som har speciale i flypassagerers rettigheder, og vil gerne hjælpe dig. Vi tilbyder ”no cure, no pay”, hvilket betyder, at du kun skal betale honorar til os, hvis vi vinder din sag.

Rettigheder ved mistet bagage

Bagage betragtes for bortkommet, hvis flyselskabet melder bagagen forsvundet eller hvis bagagen ikke er dukket op efter 21 dage.

Herefter, er der altså ikke længere tale om ”forsinket bagage”.

Hvis du mister din kuffert under transporten, kan du kræve erstatning for kuffertens indhold såvel som for kuffertens værdi. Du skal dog kunne dokumentere kuffertens indhold og dokumentere indkøbsprisen for de effekter, du kræver erstattet.

Desuden kan du kræve erstatning for rimelige og nødvendige erstatningskøb, der gør, at du kan påbegynde din rejse – f.eks. toiletartikler og almindeligt tøj, jf. ovenfor under ”Rettigheder ved forsinket bagage”.

Rettigheder ved ødelagt eller beskadiget bagage

Hvis der sker noget med din bagage, mens den var i flyselskabets varetægt, er flyselskabet forpligtet til at betale erstatning.

Vær dog opmærksom på, at skader, som skyldes dårlig emballage eller almindelig ramponering af kufferter og tasker, ikke er dækket.

Husk at få udarbejdet en PIR (Property Irregularity Report), inden, du forlader lufthavnen, jf. ovenfor.

LOT fly kompensation

Har du en rejseforsikring?

Hos Flyadvokaten anbefaler vi altid, at rejsende har en rejseforsikring som dækker bagageforsinkelse, tab af bagage og skader på bagage.

Mange har allerede en sådan forsikring gennem deres almindelige indboforsikring eller gennem Mastercard, som ofte inkluderer en rejseforsikring med afbestillingsservice. Hvis rejsen skal være omfattet af Mastercard’s rejseforsikring, forudsætter det dog, at flybilletterne er købt med et Mastercard. Det er værd at huske, når du sidder foran skærmen, og skal booke dine flybilletter.

Har du en rejseforsikring, skal du kontakte forsikringsselskabet der står anført i policen, hvis du mister bagagen eller bagagen bliver beskadiget på rejsen.

Du skal dog også altid kontakte flyselskab eller rejsebureau.

Hvor meget kan du få i erstatning ved bagageforsinkelse, bortkomst af bagage eller beskadigelse af bagage?

Ifølge Montreal Konventionen er flyselskabet kun forpligtet til at dække højst 1.131 SDR (Special Drawing Rights). Det svarer til ca. kr. 10.000. Beløbets størrelse afhænger dog af en konkret vurdering.

Også derfor, kan det være hensigtsmæssigt at tegne en rejseforsikring, som giver en bedre dækning jf. ovenfor. Særligt er en rejseforsikring hensigtsmæssig og relevant i sådanne situationer, hvor bagagen bortkommer, og hvor de ca. kr. 10.000 måske ikke rækker så langt.

Sådan anmelder du bagageforsinkelse, bortkomst af bagage eller beskadigelse af bagage

Senest 7 dage efter hændelsen, skal du klage skriftligt til det befordrende flyselskab. Har du købt en pakkerejse gennem et rejsebureau som f.eks. Spies, kan du også klage til rejsebureauet. Husk at vedlægge:

  1. En kopi af PIR-rapporten.
  2. Dokumentation for de ting, du har været nødt til at købe som erstatning for i) ødelagte ting, ii) ting, der aldrig dukkede op eller iii) ting, der dukkede op med forsinkelse.
  3. Ved bortkommet bagage: En oversigt over bagagens indhold og – om muligt – dokumentation for køb af de pågældende ejendele.
  4. Ved beskadiget rejsegods/bagage (f.eks. ødelagt kuffert): Billeder af skaderne samt evt. dokumentation for købet af kufferten og eller tilbud på reparation af kufferten;
  5. Oplys, hvornår du vil have din erstatning. Da der ikke gælder regler for, hvor hurtigt flyselskabet skal betale dig, kan der godt gå lang tid, medmindre du specifikt meddeler, hvornår du forventer din erstatning for bagagen.

Du skal desuden anmelde hændelsen til et evt. rejseforsikringsselskab, jf. ovenfor.

Klage over flyselskab eller rejsebureau

Hvis flyselskab eller rejsebureau ikke svarer dig, efter at du har sendt en anmeldelse, har du følgende klagemuligheder:

  1. Du kan klage til Mæglings Teamet for Forbrugerklager, hvis flyselskabet er dansk. Er det ikke muligt for Mæglings Teamet for Forbrugerklager at finde en løsning, kan du klage videre til Forbrugerklagenævnet;
  2. Hvis flyselskabet har base i Norge, Island, Storbritannien eller i et andet EU-land end Danmark, kan du få hjælp til at klage hos Forbruger Europa.

Inden, du klager, bør du dog rykke flyselskab eller rejsebureau, og meddele, at du vil indgive en klage, hvis ikke du har fået svar på din anmeldelse inden 10 dage.

Vigtige frister!

Der gælder nogle meget strenge frister, hvis du vil søge om erstatning for forsinket, bortkommet eller beskadiget bagage.

Hvis du ikke overholder disse frister, vil dit krav blive afvist.

Du skal søge erstatning inden for 7 dage, hvis din bagage er ødelagt.

Og du skal søge om erstatning inden for 21 dage, hvis din bagage er forsinket eller bortkommet.

Det siger vores kunder

Tryg hjælpTrygt at få hjælp fra en advokat. Fik kompensation og erstatning for nye flybilletter. Kan klart anbefales 🙂   Christina
Christina
Kompenseret kunde
Vundet sag mod RyanairVores fly fra London blev aflyst og Ryanair svarede aldrig da vi selv skrev til dem. Flyadvokaten trak dem så i retten, og vi vandt sagen. Tak, vi kunne ikke have gjort det uden jeres hjælp.
Alice og Svend-Erik
Kompenseret kunde
Mega god advokathjælpMeget professionel og kyndig advokathjælp og nemt at få hjælp derfra. Sagen blev behandlet ordentligt fra start til slut.
Michela Lykke Juul Tyron
Kompenseret kunde
Virkelig god serviceSuper service fra start til slut. For mit vedkomne var det kæmpehjælp. Vil sikkert godt kunne selv, men fedt der bare komme penge ind på konto uden at jeg selv gør noget.
Mie Mogensen
Kompenseret kunde
Enormt god sagsbehandlingFlyadvokaten holdt fast i erstatningskravet hele vejen igennem retssystemet og vandt sagen.
Jesper Theil Nielsen
Kompenseret kunde

Skriv til os

33433333