Masser af flyafgange til Nice og Paris aflyst i dag – Hvad er dine rettigheder?


20 afgange fra København til- og fra Nice og Paris med blandt andre SAS, Norwegian og Air France, er i dag aflyst. I går, torsdag, var der tale om i alt 13 afgange.

Ifølge Reuters vil 300.000 rejsende blive påvirket over de to dages strejke, som betyder, at op mod 40 procent af alle fly til- og fra Frankrig er blevet aflyst. Aflysningerne skyldes en flyvelederstrejke i Frankrig.

Din rettigheder ved flyvelederstrejke

  • Flykompensation

En flyvelederstrejke er en ”usædvanlig omstændighed”, og derfor har du som udgangspunkt ikke krav på flykompensation.

I tilfælde af en flyvelederstrejke, har flyselskabet imidlertid en forpligtelse til at få dig frem hurtigst muligt. Det betyder også, at flyselskabet skal omlægge din rejse til førstkommende, ledige flyafgang – Også selvom denne flyafgang ikke er med et af selskabets egne fly.

Bliver du ikke tilbudt en sådan, rimelig omlægning af rejsen, kan du have krav på flykompensation, selvom en flyvelederstrejke altså er en ”usædvanlig omstændighed”.

  • Omlægning af rejsen ved førstkommende lejlighed

Flyselskabet har en forpligtelse til at hjælpe dig videre til din endelige destination – også selvom der foreligger ”usædvanlige omstændigheder” i form af en flyvelederstrejke. Forsømmer flyselskabet at hjælpe dig, har du altså et erstatningskrav over for selskabet.

Du har krav på at få dækket dine egne, rimelige omkostninger til en omlægning af rejsen, hvis flyselskabet ikke tilbyder dig en rimelig omlægning. Det gælder faktisk uanset om den løsning, du vælger, er med fly, tog, bus eller i en lejet bil.

I Frankrig er kapaciteten i luftrummet begrænset i disse dage som følge af flyvelederstrejken. Finder du f.eks. en bus eller en udlejningsbil, som kan transportere dig fra Paris til Nice, vil flyselskabet formentlig være forpligtet til at dække udgiften, hvis ikke flyselskabet selv har tilbudt dig en rimelig løsning. Husk at gemme kvitteringerne for alle dine udgifter.

  • Forplejning, hotel og transport

Endelig har du krav på forplejning, medens du venter på at komme videre til din endelige destination. Tilbyder flyselskabet dig ikke mad- og drikkevarer i rimeligt omfang, er flyselskabet forpligtet til at dække dine udgifter hertil.

HUSK derfor at gemme alle kvitteringer – uanset om de vedrører forplejning, hotelovernatning eller f.eks. taxi mellem lufthavnen og et evt. overnatningssted.

Er du i tvivl om, hvad du har krav på, er du velkommen til at ringe os op på telefon: 33433333.

Det siger vores kunder

Aflyst fly fra ItalienSuper nemt, fik aflyst fly fra Italien, sendte bare min billet til Flyadvokaten. Bom lige fået 2500 tilbage. Tak Eva Persson Flyadvokaten
Peter
Kompenseret kunde
Sublim hjælpIdag, 805 dage efter Austrian Airlines uden nærmere forklaring aflyste vores fly fra København til Wien, har vi modtaget erstatning på godt kr. 13.000,-. Austrian Airlines var på ingen måde behjælpelig med at ombooke fly, sørge for forplejning eller...
Peter
Kompenseret kunde
Tryg hjælpTrygt at få hjælp fra en advokat. Fik kompensation og erstatning for nye flybilletter. Kan klart anbefales 🙂   Christina
Christina
Kompenseret kunde
Vundet sag mod RyanairVores fly fra London blev aflyst og Ryanair svarede aldrig da vi selv skrev til dem. Flyadvokaten trak dem så i retten, og vi vandt sagen. Tak, vi kunne ikke have gjort det uden jeres hjælp.
Alice og Svend-Erik
Kompenseret kunde
Mega god advokathjælpMeget professionel og kyndig advokathjælp og nemt at få hjælp derfra. Sagen blev behandlet ordentligt fra start til slut.
Michela Lykke Juul Tyron
Kompenseret kunde
Virkelig god serviceSuper service fra start til slut. For mit vedkomne var det kæmpehjælp. Vil sikkert godt kunne selv, men fedt der bare komme penge ind på konto uden at jeg selv gør noget.
Mie Mogensen
Kompenseret kunde
Enormt god sagsbehandlingFlyadvokaten holdt fast i erstatningskravet hele vejen igennem retssystemet og vandt sagen.
Jesper Theil Nielsen
Kompenseret kunde

Opret sag

Kontakt