Flykompensation ved forsinkelse pga. droner over lufthavnen?
I går var Københavns lufthavn Kastrup lukket ned i fire timer som følge af droneaktivitet. Dette er som udgangspunkt en usædvanlig omstændighed, som betyder, at berørte passagerer ikke er berettiget til flykompensation ved forsinkelse eller aflysning.
Ved aflysning er det dog en betingelse, at flyselskabet har tilbudt passageren en omlægning af rejsen ved førstgivne lejlighed. Har passageren ikke fået et sådan tilbud, er passageren berettiget til flykompensation, selvom der altså er tale om usædvanlige omstændigheder. Ligeledes har passageren i øvrigt krav på at få refunderet flybilletten.
I forhold til flyforsinkelse er det afgørende, at forsinkelsen ikke er blevet længere, end den behøvede at være. Hvis andre flyselskaber er i stand til at afgå fra lufthavnen og hurtigt genoprette normal drift, må passageren også gerne forudsætte, at passagerens eget fly kommer afsted. I modsat fald er passageren berettiget til flykompensation. Med andre ord: Et flyselskab skal råde over et vis nødberedskab, og skal være i stand til at komme på vingerne igen lige så snart, evt. usædvanlige omstændigheder er ophørt.


