Kompensation ved flyaflysning

Tjek dit kompensationskrav

Erstatning ved aflyst fly

Hvis dit fly bliver aflyst, har du måske krav på flykompensation.

Flykompensation er et slags ”plaster på såret” for den gene, der er forbundet med, at du nu skal indrette dig på en ny rejseplan. Man kan også sige, at det er en slags erstatning for aflysningen.

Dine fly-rettigheder følger af en EU-Forordning fra 2004 (EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser).

Hvornår har du krav på flykompensation ved aflysning?

Du har måske krav på flykompensation, hvis dit fly bliver aflyst, medmindre

  1. Du har fået meddelelse om aflysningen mindst to uger før det planlagte afgangstidspunkt, eller
  2. Du har fået meddelelse om aflysningen mellem to uger og syv dage før det planlagte afgangstidspunkt og fået tilbudt en omlægning af rejsen, så du kan afrejse højst to timer før det planlagte afgangstidspunkt og ankomme til det endelige bestemmelsessted senest fire timer efter det planlagte ankomsttidspunkt, eller
  3. Du har fået meddelelse om aflysningen mindre end syv dage før det planlagte afgangstidspunkt og har fået tilbudt en omlægning af rejsen, så du kan afrejse højst en time før det planlagte afgangstidspunkt og ankomme til det endelige bestemmelsessted senest to timer efter det planlagte ankomsttidspunkt.

Det er kun, hvis flyselskabet kan bevise, at der foreligger ”usædvanlige omstændigheder” som ikke kunne være undgået, at du ikke har ret til flykompensation.

Det kan f.eks. være en ”usædvanlig omstændighed”, hvis flyet bliver ramt af fugle i luften (det, man inden for luftfart, kaldet et ”birdstrike”). En teknisk fejl på flyvemaskinen er derimod ikke – som udgangspunkt – en ”usædvanlig omstændighed”.

 

Sådan gør du, hvis dit fly bliver aflyst

Hvis dit fly bliver aflyst, og der er under 2 uger til planlagt afgang, bør du:

  • Bede om en forklaring på, HVORFOR dit fly er aflyst, om muligt skriftlig. Det er værdifuldt senere, når du skal søge om kompensation eller refusion;
  • Hvis flyselskabet tilbyder dig en omlægning af din rejse, skal du bede om at få tilbuddet skriftligt (også selvom du takker nej til tilbuddet). Du er sjældent forpligtet til at vente i dagevis på at komme videre til din destination.

Hvis flyselskabet ikke af sig selv refunderer de udgifter, flyselskabet er forpligtet til, og/eller hvis du ikke modtager flykompensation, kan du selv rette henvendelse til flyselskabet, og anmode om det.

Hvis du vil slippe for besværet – eller hvis flyselskabet afviser dit krav – kan du også oprette din sag hos Flyadvokaten.

Det vil være os en stor glæde at hjælpe dig med dit kompensations- eller refusionskrav.

Hvor meget kan jeg få i flykompensation?

Kompensation er en slags erstatning for flyaflysningen.

Du har krav på enten 1.865 kr. (250 Euro), 2.985 kr. (400 Euro) eller 4.500 kr. (600 Euro) i kompensation, hvis dit fly bliver aflyst. Dette gælder uanset hvor- eller hos hvem, du har købt flybilletterne. Du har altså også krav på flykompensation, hvis du har købt en charterrejse eller anden pakkerejse.

Det afgørende for, hvor meget du har krav på i flykompensation, er destinationen – Jo længere du skal flyve, jo større er kompensationen. Hvis din rejse fra Danmark går til f.eks. Kreta, Mallorca eller Malaga (eller den modsatte vej), har du f.eks. krav på ca. 2.985 kr. (svarende til 400 Euro).

Uanset om dit fly bliver aflyst pga. vejret eller om det er pga. flystrejke, kan vi hjælpe dig med at få kompensation.

Erstatning for udgifter i forbindelse med aflysning

Hvis flyselskabet aflyser dit fly og du takker nej til en omlægning af rejsen, skal flyselskabet refundere den fulde købspris for billetten. Pengene skal du have inden en uge.

Hvis du selv køber nye billetter hos et andet flyselskab, og de nye flybilletter er dyrere end de oprindelige, kan du kræve at få differencen betalt.
Hvis flyselskabet ikke tilbyder dig rimelig forplejning, kan du købe mad og drikkevarer i rimelige mængder og efterfølgende kræve pengene dertil REFUNDERET af flyselskabet.
HUSK at gemme alle kvitteringer vedr. dine udgifter. Og husk, at det skal fremgå af kvitteringerne, hvad der er købt og hvornår.
Flyselskabet er i øvrigt ikke forpligtet til at dække øl, vin og spiritus – heller ikke i forbindelse med måltider.

Danmarks ENESTE advokatfirma med speciale i flypassagerers rettigheder

Det er din garanti for kompetent, effektiv og sikker behandling af sagen

No cure, no pay

Hvis du ikke får penge, gør vi heller ikke!

Mere end 40.000 førte retssager

Mere end 10 års erfaring

Succesrate på mere end 95%

Opret din sag 

What our customers say

Safe helpSafe to get help from a lawyer. Got compensation and compensation for new airline tickets. Highly recommended 🙂   Christina
Christina
Compensated customer
Case won against RyanairOur flight from London was canceled and Ryanair never responded when we wrote to them. The airline lawyer took them to court and we won the case. Thank you, we couldn’t have done it without your help.
Alice og Svend-Erik
Compensated customer
Great legal adviceVery professional and knowledgeable legal help and easy to get help from there. The case was handled properly from start to finish.
Michela Lykke Juul Tyron
Compensated customer
Really good serviceGreat service from start to finish. For me, it was a huge help. I would probably like to be able to do it myself, but it’s great that money just comes into my account without me doing anything.
Mie Mogensen
Compensated customer
Exceptionally good case managementThe airline lawyer stuck to the claim for compensation all the way through the legal system and won the case.
Jesper Theil Nielsen
Compensated customer

Write to us

33433333