EU’s transportministre svigter passagererne med ny politisk aftale


EU’s transportministerråd har i dag indgået politisk aftale om ændring af Flyforordningen (Forordningen 261/2004).

Aftalen og de præcise detaljer er endnu ikke offentliggjort, men foreløbigt kan det konstateres, at Rådet lægger op til følgende ændringer:

– At den tidsmæssige grænse for flykompensation ændres (fra 3 timer) til 4 timer for rejser under 3.500 km. og (fra 3 timer) til 6 timer for rejser over 3.500 km.

– At kompensationens størrelse fastsættes til hhv. 300 Euro og 500 Euro ved hhv. rejser på under- og over 3.500 km. (fra i dag hhv. 400 Euro og 600 Euro (for de korte distancer under 1.500 km. dog 250 Euro)

– At flyselskabet skal refundere flybilletten, hvis selskabet ikke kan tilbyde en omlægning af rejsen inden for 3 timer.

– Der indføres en hel ny klagefrist på 6 måneder (i dag har passagererne 3 år)

– Nye bestemmelser om, hvornår der kan siges at foreligge ”usædvanlige omstændigheder” (således at flyselskaberne kan undslippe sig kompensationspligten).

Alt i alt, er det meget vanskeligt at få øje på, at der skulle være tale om ”forbedrede regler for flypassagererne”, som det hævdes af det polske formandskab.

Der er derimod tale om meget store forringelser af flypassagerernes rettigheder, og vi vil i den næste tid intensivere vores oplysningsarbejde og drøftelser med både danske og udenlandske
politikere.

Retten til kompensation fungerer som en vigtig incitamentsmekanisme for luftfartsselskaberne til at minimere forsinkelser og (netop) sikre en høj driftsstandard. Moderne og velvedligeholdte fly indebærer færre spontane aflysninger og forsinkelser som følge af tekniske fejl, og er tilmed til gavn for flysikkerheden. 

Ifølge Forbrugerrådet Tænk bidrager den ”nuværende tre-timers grænse [] til, at flyselskaber aktivt arbejder på at holde forsinkelserne inden for denne tidsramme. Hvis grænsen var lavere, ville forsinkelserne sandsynligvis også være kortere” (Trafikministeriets samlenotat af 20. maj 2025 (2025-1331) – ”Rådsmøde 5-6/6-25 – transport, tele og energi – Bilag 2”, jf. side 37).

Selvom der i dag er indgået en politisk aftale i Rådet, er der endnu et stykke til en ny Flyforordning. En sådan kræver Europa-Parlamentets deltagelse og tilslutning.

På et pressemøde her til aften, har den polske formand meddelt, at man nu vil igangsætte en såkaldt ”trilog”.

I forbindelse med Den Europæiske Unions almindelige lovgivningsprocedure er en trilog et uformelt interinstitutionelt forhandlingsmøde, der samler repræsentanter for Europa-Parlamentet.

Rådet for Den Europæiske Union og Europa-Kommissionen. Formålet med en trilog er at nå frem til en foreløbig aftale om et lovgivningsforslag, der kan accepteres af både Parlamentet og Rådet, medlovgiverne. Den foreløbige aftale skal derefter godkendes efter de formelle procedurer, der gælder inden for hver af de tre institutioner.

Det næste skridt vil i øvrigt være, at Europa-Parlamentet skal behandle Rådets udkast ved en såkaldt ”andenbehandling”. Derefter har Europa-Parlamentet mulighed for at godkende, ændre eller forkaste Rådets udkast.

Du kan holde dig opdateret om arbejdet i EU her i bloggen.

Det siger vores kunder

Aflyst fly fra ItalienSuper nemt, fik aflyst fly fra Italien, sendte bare min billet til Flyadvokaten. Bom lige fået 2500 tilbage. Tak Eva Persson Flyadvokaten
Peter
Kompenseret kunde
Sublim hjælpIdag, 805 dage efter Austrian Airlines uden nærmere forklaring aflyste vores fly fra København til Wien, har vi modtaget erstatning på godt kr. 13.000,-. Austrian Airlines var på ingen måde behjælpelig med at ombooke fly, sørge for forplejning eller...
Peter
Kompenseret kunde
Tryg hjælpTrygt at få hjælp fra en advokat. Fik kompensation og erstatning for nye flybilletter. Kan klart anbefales 🙂   Christina
Christina
Kompenseret kunde
Vundet sag mod RyanairVores fly fra London blev aflyst og Ryanair svarede aldrig da vi selv skrev til dem. Flyadvokaten trak dem så i retten, og vi vandt sagen. Tak, vi kunne ikke have gjort det uden jeres hjælp.
Alice og Svend-Erik
Kompenseret kunde
Mega god advokathjælpMeget professionel og kyndig advokathjælp og nemt at få hjælp derfra. Sagen blev behandlet ordentligt fra start til slut.
Michela Lykke Juul Tyron
Kompenseret kunde
Virkelig god serviceSuper service fra start til slut. For mit vedkomne var det kæmpehjælp. Vil sikkert godt kunne selv, men fedt der bare komme penge ind på konto uden at jeg selv gør noget.
Mie Mogensen
Kompenseret kunde
Enormt god sagsbehandlingFlyadvokaten holdt fast i erstatningskravet hele vejen igennem retssystemet og vandt sagen.
Jesper Theil Nielsen
Kompenseret kunde

Opret sag

Kontakt