Ændring af Flyforordningen vil medføre urimelige forringelser af dine rettigheder
I EU’s Transportråd (the Mobility and Transport Commission) arbejdes der lige nu intenst med et forslag om ændring af Flyforordningen (Forordning 261/2004).
I dag var jeg sammen med advokat Benedikte Bolvig Lund (Flyhjælp) inviteret til møde på Christiansborg for at drøfte, hvordan vi undgår forringelser af flypassagerers rettigheder ved aflysning, forsinkelse og boardingafvisning.
Mødet var meget konstruktivt, og vi fortsætter nu kampen – bl.a. for fortsat flykompensation efter 3 timer, men også for, at du møder den relevante omsorg, når du strander i lufthavnen. F.eks. skal du have ret til forplejning og en seng at sove i, hvis du skal vente i længere tid for at komme frem til destinationen.
Og så skal det være nemmere for dig at få refunderet dine flybilletter, selvom du har købt dem hos en billetformidler som f.eks. Flybillet.dk eller Travellink (du kan læse mere om den nuværende retsstilling her
Desuden kæmper vi for, at interne strejker ikke skal være en ”usædvanlig omstændighed”, som berettiger flyselskaberne til at afslå dit kompensationskrav.
Næsten 2/3 af alle aflysninger og forsinkelser skyldes flyselskabernes egne forhold – Op til 25 % personalemangel eller personalerelaterede problemer. Husk blot på de mange og lange strejker blandt kabinepersonalet hos Ryanair i 2017 og 2018 og pilotstrejken hos SAS i sommeren 2022. Vi mener, at det ligger inden for flyselskabernes kontrol, at sikre deres medarbejdere nogle ordentlige løn- og ansættelsesvilkår, så strejker kan undgås.
Af samme grund, kæmper vi også side om side med Dansk Metal, en fagforening for piloter, kabinepersonale og faglærte i luftfartsbranchen, som også mener, at det er i strid med den danske model, at gøre interne strejker til en ”usædvanlig omstændighed”. En ændring som foreslået er altså ikke kun til skade for flypassagererne, men – i høj grad – også for de ansatte hos flyselskaberne.
Flybranchen forventes i år at realisere et overskud på over USD 1 billion, og har altså de økonomiske skuldre til både at forebygge aflysninger og forsinkelser, men også at tage godt hånd om dig, når aflysning eller forsinkelse alligevel opstår.
Det vil da også være en alvorlig lovgivningsmæssig fejl, at vedtage et forslag til en ny forordning for flypassagerer, som er så underbelyst:
Bl.a. har vi påpeget, at de samfundsøkonomiske perspektiver af forslaget fra EU-Kommissionen slet ikke er opgjort, til trods for, at luftfartsselskabernes aflysninger og forsinkelser årligt koster samfundet op til USD 67,5 mia. globalt.
Vi stiller os derfor også undrende over for det faktum, at det pludselig skal gå så hurtigt i EU, og at passagererne – næsten ”over natten” – skal miste deres rettigheder.
Rådet havde den første debat om forslaget til ændring af Flyforordningen allerede den 10. oktober 2013, og Europa-Parlamentet fastlagde den 5. februar 2014 ved førstebehandlingen sin holdning til forslaget. Arbejdet med ændringerne lå herefter stille helt frem til 2019.
I 2019 genoptog det finske formandskab imidlertid drøftelserne om forslaget, og Europa-Parlamentet bekræftede på ny sin holdning. I begyndelsen af 2020 stillede det kroatiske formandskab nogle nye kompromisforslag med det formål, at nå frem til en generel indstilling i Rådet, men dette lykkedes ikke. I 2024 genoptog man så arbejdet med Flyforordningen på ny – et arbejde, som det polske formandskab altså nu har til hensigt at færdiggøre ”over natten”, tilmed uden inddragelse af Europa-Parlamentet, hvis de kan komme afsted med det.
I Danmark arbejder Flypenge, Flyhjælp, Flightright, Travelrefund, Flyadvokaten og PERSSON advokatfirma sammen om at sikre dine rettigheder.
Tilsammen udgør vi Danmarks bedste og mest erfarne hold!
På onsdag, den 28. april 2025, afholdes møde i Europaudvalget på Christiansborg. Her skal Transportministeren have et mandat til de videre drøftelser i EU’s Transportråd den 5. juni 2025.
Du kan holde dig opdateret her i bloggen.


