NYE regler på vej
Europa-Kommissionen har den 29. november 2023 stillet forslag om en ændring af Flyforordningen (EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 261/2004 af 11. februar 2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser).
Forslaget indebærer, at de eksisterende regler suppleres af nye. Der lægges ikke umiddelbart op til en ændring af reglerne for f.eks. flykompensation.
Med de nye regler ønsker EU-lovgiver at indføre en slags ”mærkning” – eller advarselsordning – idet der indføres en forpligtelse for luftfartsselskaberne til løbende at offentliggøre hvor gode (eller dårlige) de er til at overholde reglerne i (f.eks.) Flyforordningen. Formålet er, at passagerer dermed kan træffe mere informerede beslutninger, når de skal vælge luftfartsselskab.
Der lægges derudover op til helt nye regler i sådanne tilfælde, hvor rejsen er købt gennem en billetformidler. Netop dette er meget tiltrængt! En stor del af vores Landsretssager – og en enkelt Højesteretssag – lige nu, vedrører netop forskellige problemstillinger, der relaterer sig til salg af flybilletter gennem tredjemandsaktører som Kiwi.com, Flybillet.dk, Travellink og andre billetformidlere.
Med de nye regler skal sådanne billetformidlere bl.a. være forpligtet til at videregive passagerernes kontaktoplysninger til flyselskaberne, så passagererne kan modtage alle relevante oplysninger om deres rejse (herunder om forsinkelser, aflysninger, forplejning, omlægning af rejsen, refusion og anmodninger om kompensation) direkte fra luftfartsselskabet, selv om de har reserveret via en billetformidler.
Europa-Kommissionen lægger i øvrigt op til, at der skal indføres en ny standardformular, som passagerer, der søger kompensation/udlæg, fremover skal kunne anvende for refusion og kompensation. Der indføres dog ikke et krav om brugen af formularen, men modtager flyselskabet en anmodning via en sådan formular, vil det ikke kunne afvise den.
Endelig indføres der samlede rettigheder ved forskellige transportformer, som supplerer de rettigheder, som passagererne allerede har, når de rejser med blot én type transport. Reglerne vil gælde, når passagerer har én samlet billet til flere transportformer, f.eks. bus, tog og fly. Desuden indføres yderligere beskyttelsesregler for rejsende med handicap eller nedsat mobilitet.
De nye regler skal godkendes af både Europa-Parlamentet og Rådet, før de er vedtaget.