Ny dom om boardingafvisning


EU-Domstolen har i dag fastslået, at et flyselskab, som på forhånd har meddelt en passager, at det vil nægte den pågældende boarding på en flyvning, som passageren har billet til, skal udbetale kompensation, selv om passageren ikke er mødt frem til boarding på de betingelser, der ellers er fastsat i Flyforordningen.

 


I henhold til Flyforordningens art. 4, stk. 3, skal flyselskabet ”øjeblikkeligt yde [] kompensation” til sådanne passagerer, som afvises mod deres vilje.

Begrebet ”boardingafvisning” fortolkes i Flyforordningens art. 2, litra j) som ”afvisning af passagerer på en flyvning, selv om de er mødt frem til boarding på de betingelser, der er fastlagt i artikel 3, stk. 2”.

I art. 3. stk. 2 er det fastslået, at Flyforordningen (medmindre, der er tale om aflysning) gælder for passagerer, som har en bekræftet reservation til den pågældende flyafgang og er til stede ved indcheckningen som foreskrevet af flyselskabet.

I en hel ny dom af dags dato (jf. sag C-238/22), har EU-Domstolen taget stilling til en sag, hvor en passager havde bestilt en rejse fra Frankfurt am Main til Madrid og retur. Udrejsen skulle have fundet sted den 22. december 2017 og hjemrejsen den 7. januar 2018.

Den 21. december 2017 oplyste selskabet over for passageren, at selskabet ensidigt og uden forudgående meddelelse til passageren havde fremrykket passagerens udrejse til den 20. december 2017 (altså dagen inden). Da passageren således ikke havde benyttet sin udrejse, var vedkommendes reservation til hjemrejsen den 7. januar 2018 blevet blokeret.

Spørgsmålet for EU-Domstolen var herefter, om passageren havde krav på kompensation for boardingafvisningen i Madrid den 7. januar 2018, selv om passageren aldrig dukkede op i lufthavnen til denne flyvning (da han jo på forhånd var ”advaret”).

Og til det svarede EU-Domstolen ja. Flyselskabet skal udbetale kompensation til den nævnte passager, selv om denne ikke mødte frem til boarding på de betingelser, der ellers er fastsat i Flyforordningen, jf. navnlig art. 3, stk. 2.

Desuden fastslog EU-Domstolen, at Flyforordningens art. 5, stk. 1, litra c), nr. i) ikke regulerer den situation, hvor en passager – mindst to uger før det planlagte afgangstidspunkt – får meddelelse om, at det transporterende luftfartsselskab vil nægte at transportere passageren.

Art. 5, stk. 1, litra c), nr. i) fastslår, at passagerer ikke er berettiget til kompensation, hvis de får meddelelse om en aflysning mindst to uger før det planlagte afgangstidspunkt.

Med den nyeste EU-dom står det nu fast, at undtagelsesbestemmelsen om de 14-dage ikke gælder i tilfælde af boardingafvisning. Hvis man altså bliver boardingafvist, har man krav på kompensation, uanset hvornår boardingafvisningen finder sted, men også selvom man ikke giver møde ved indtjekningen.

Det siger vores kunder

Tryg hjælpTrygt at få hjælp fra en advokat. Fik kompensation og erstatning for nye flybilletter. Kan klart anbefales 🙂   Christina
Christina
Kompenseret kunde
Vundet sag mod RyanairVores fly fra London blev aflyst og Ryanair svarede aldrig da vi selv skrev til dem. Flyadvokaten trak dem så i retten, og vi vandt sagen. Tak, vi kunne ikke have gjort det uden jeres hjælp.
Alice og Svend-Erik
Kompenseret kunde
Mega god advokathjælpMeget professionel og kyndig advokathjælp og nemt at få hjælp derfra. Sagen blev behandlet ordentligt fra start til slut.
Michela Lykke Juul Tyron
Kompenseret kunde
Virkelig god serviceSuper service fra start til slut. For mit vedkomne var det kæmpehjælp. Vil sikkert godt kunne selv, men fedt der bare komme penge ind på konto uden at jeg selv gør noget.
Mie Mogensen
Kompenseret kunde
Enormt god sagsbehandlingFlyadvokaten holdt fast i erstatningskravet hele vejen igennem retssystemet og vandt sagen.
Jesper Theil Nielsen
Kompenseret kunde

Skriv til os

33433333