Krav skal ikke rejses over for billetformidleren
I en dom af 17. juni 2024, har Østre Landsret fastslået, at krav på flykompensation ikke skal rettes mod billetformidleren, men direkte mod flyselskabet
I sagen havde passagererne købt deres flybilletter med Ryanair på Internetsiden www.flybillet.dk.
Flybillet.dk ejes af Den Danske Rejsegruppe, der juridisk set betragtes for ”billetformidler”.
Landsretten udtalte, at krav på flykompensation skal rettes mod det transporterende luftfartsselskab (her altså Ryanair) og ikke flybillet.dk/Den Danske Rejsegruppe, der alene optræder som billetformidler.
End ikke det forhold, at passagererne handler direkte med flybillet.dk/Den Danske Rejsegruppe, og også betaler til flybillet.dk/Den Danske Rejsegruppe, og det forhold, at flybillet.dk/Den Danske Rejsegruppe tilbageholder passagerernes korrekte kontaktoplysninger fra flyselskabet, kan føre til et andet resultat.
Hos Flyadvokaten, som fører tusindvis af sager mod flyselskaberne, er vi meget tilfredse med dommen.
Det må herefter stå klart, at krav på flykompensation og refusion af flybilletter ved flyforsinkelse og aflysning af fly – næsten – undtagelsesvist skal rettes mod flyselskabet.
Har du været udsat for noget sådanne? Kontakt os i dag, så vi kan hjælpe dig.