NYE retningslinjer for flypassagerers rettigheder ifølge Forordning (EF) nr. 261/2004


Siden 2016 har Europa-Kommissionen udstedt fortolkningsvejledninger til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser (”Flyforordningen”). I dag kom der endnu en.

I dag blev Europa-Kommissionens nye retningslinjer for flypassagerers rettigheder offentliggjort.

I de nye retningslinjer tages der hensyn til EU-Domstolens afgørelser siden 2016. Retningslinjerne præciserer visse bestemmelser i Flyforordningen og giver mulighed for en mere effektiv og konsekvent håndhævelse af reglerne.

Der er også tilføjet et nyt afsnit om ”omfattende rejseafbrydelser”. Forordning (EF) nr. 261/2004 indeholder ikke særlige bestemmelser vedr. omfattende rejseafbrydelser, og det skabte f.eks. fortolkningstvivl i forbindelse med vulkanudbruddet på Island i 2010 og ved Covid-19-pandemien i 2020. De nye retningslinjer forsøger bl.a. at skabe klarhed over reglerne i sådanne situationer.

Formålet med retningslinjerne er både, at øge bevidstheden om passagerrettighederne, men også at give operatører (flyselskaber) og nationale håndhævelsesorganer (herhjemme: domstolene og Trafikstyrelsen) bedre forudsætninger for en korrekt og konsekvent anvendelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004.

De nye retningslinjer finder du her.

Det siger vores kunder

Aflyst fly fra ItalienSuper nemt, fik aflyst fly fra Italien, sendte bare min billet til Flyadvokaten. Bom lige fået 2500 tilbage. Tak Eva Persson Flyadvokaten
Peter
Kompenseret kunde
Sublim hjælpIdag, 805 dage efter Austrian Airlines uden nærmere forklaring aflyste vores fly fra København til Wien, har vi modtaget erstatning på godt kr. 13.000,-. Austrian Airlines var på ingen måde behjælpelig med at ombooke fly, sørge for forplejning eller...
Peter
Kompenseret kunde
Tryg hjælpTrygt at få hjælp fra en advokat. Fik kompensation og erstatning for nye flybilletter. Kan klart anbefales 🙂   Christina
Christina
Kompenseret kunde
Vundet sag mod RyanairVores fly fra London blev aflyst og Ryanair svarede aldrig da vi selv skrev til dem. Flyadvokaten trak dem så i retten, og vi vandt sagen. Tak, vi kunne ikke have gjort det uden jeres hjælp.
Alice og Svend-Erik
Kompenseret kunde
Mega god advokathjælpMeget professionel og kyndig advokathjælp og nemt at få hjælp derfra. Sagen blev behandlet ordentligt fra start til slut.
Michela Lykke Juul Tyron
Kompenseret kunde
Virkelig god serviceSuper service fra start til slut. For mit vedkomne var det kæmpehjælp. Vil sikkert godt kunne selv, men fedt der bare komme penge ind på konto uden at jeg selv gør noget.
Mie Mogensen
Kompenseret kunde
Enormt god sagsbehandlingFlyadvokaten holdt fast i erstatningskravet hele vejen igennem retssystemet og vandt sagen.
Jesper Theil Nielsen
Kompenseret kunde

Opret sag

Kontakt