Passagerers krav på omlægning af rejsen ved flyaflysning (art. 8)
Flyselskabets meddelelse om aflysning og tilbud om omlægning af rejsen, der er sendt til billetformidleren, kan ikke sidestilles med meddelelse til passagererne selv, fastslår NY DOM fra Vestre Landsret.
Hvis et fly bliver aflyst, har passagererne krav på refusion af billetprisen inden 7 dage, omlægning af rejsen under sammenlignelige transportbetingelser ved førstgivne lejlighed eller omlægning af rejsen under sammenlignelige transportbetingelser på en senere dato efter passagerens eget valg, hvis der er ledige pladser.
Dette følger af Flyforordningens art. 8, stk. 1, jf. art. 5, stk. 1, litra a).
Det er flyselskabet, som skal dokumentere, at passagererne er blevet tilbudt et valg som anført ovenfor – Man siger, at flyselskabet har ”bevisbyrden”.
I den situation, hvor flybilletten er købt via en billetformidler (som f.eks. Kiwi.com, Flybillet.dk og Travellink), og hvor flyselskabet har tilbudt passagererne det ovennævnte valg ved at sende en e-mail til den urigtige e-mailadresse, som billetformidleren har oplyst flyselskabet, kan e-mailen ikke anses for at være kommet frem til passagererne. Det gør ingen forskel, at flyselskabet var i den tro, at den oplyste – urigtige – e-mailadresse reelt tilhørte passagererne.
Når e-mailen ikke kan anses for at være kommet frem til passagererne, betyder det samtidigt, at flyselskabet ikke har opfyldt sine forpligtelser i hht. Flyforordningens art. 8, stk. 1, jf. art. 5, stk. 1, litra a). Dermed bliver flyselskabet også ansvarlig for passagerernes udgifter til egen omlægning af rejsen, fastslår den nye dom fra Vestre Landsret altså.
Problemet er bl.a., at visse billetformidlere oprettes passagererne (uden deres viden) hos flyselskabet under fiktive – ikke eksisterende – e-mailadresser og telefonnumre. På den baggrund tilgår sådanne senere meddelelser fra flyselskabet om forsinkelser, aflysninger og ombookingsmuligheder, ikke passagererne.
Af EU-Domstolens kendelse af 27. september 2022 (sag C-307/21), præmis 27, følger, at flyselskabet kun kan opfylde sine forpligtelser efter forordningen ved at sende oplysningerne til billetformidleren, hvis passageren udtrykkeligt har tilladt billetformidleren at modtage den videresendte oplysning fra flyselskabet, og flyselskabet er bekendt med denne tilladelse.
Ifølge dommen af dags dato fra Vestre Landsret og EU-Domstolens sag C-307/21 er det flyselskabet, som skal dokumentere, 1) at passagererne har givet en sådan udtrykkelig tilladelse og 2) at flyselskabet var bekendt med tilladelsen.